Tuesday, February 16, 2010

Pæn ældre herre

13 Feb 2010

Tæt ved molen, på en lille bænk sad en pæn ældre herre, med sin sølvbestået stok hans blik gik ud over vandet og han så mindre og støre skibe sejle forbi. Han sad ene på bænken, så jeg tog plads og sagde pænt god-dag den ældre herre løftede hatten pænt, jeg var lidt flov. Det var en mild forårsdag med lamme skyer på en blå hillem. Det var min fridag. Jeg faldt i shak med den ældre herre og han fortalte mig at hans kore var død mange år tidligere og at hans eneste søn var rejst til Canada. Han havde ejet en mindre guld og sølv forretning på Frederiksberg, som han nῡ havde solgt. Da hans kone døde havde han købt en ejerlejlighed i skovshoved. Det var svært at gætte hans alder men han var lige fyldt halvfems år. Som ganske ung efter han var udlært som guldsmed var han taget på valsen gennem tysksland og schweiz og var endt ii Italien efter nogle måneder i Tyskland og schweiz. Byen som han havde slået sig ned hed portofino. Portofino har et af verdens smῡkkeste lystbådhavne. Den gang havde han fået et job hos den lokale guldsmed og brugte megen af han fritid i havnen. Da han var ankommet til Italien kunne han ikke sproget, men efter et lille års tid var han næsten talene flydere Italiensk. Jeg spurgte hvad han fik tiden til at gå med, han svarede at hans hobby var at bygge model skibe og han var startet da han var i portofine. Det var en af grundene til at den ældre herre elskede at side ved molen og se alverdens sejlskibe sejle forbi. Han fortalte videre om hans liv og sagde han havde haft et godt liv og at det her med at han en dag skulde afsted her fra bekymrede ham ikke på nogen måde. Da han’s kone var levende havde de rejst rῡndt i det meste af verden. År tilbage havde hans søn givet ham en compῡter, så han talte med hans søn og børnebørn på nettet to gange om ῡgen og han kunne enda se dem på skærmen. En ting sagde han, var at miste signe gamle venner, det var svært, men for ham var hver dag en glæde. Hver dag gik han lange ture, da han elskede natῡren. For mig var det en glæde at møde sådan fin ældre herre og han’s udstråling om livet, det en ikke altid de store ting der har betydning i livet, men de små ting hvis man kan se dem. En sådan dag ved molen.

No comments:

Post a Comment