Wednesday, May 11, 2011

Sild

Sild og atter sild jeg tænker på dem i glads som jeg er skrup skor med. Der var en gang en gade, nå ja det var en skond melodi som blev spillet i radioen da jeg gik i 7 ne klasse men denne gade jeg skal fortælle om er hallandsgade på amager, hvor jeg spendere meste af min læretid som tommer. En gade hvor damerne sad i vinduerne og havde puder under albugerne. Der var en svend som hed nielsen og det var min svend, det var ham som lærte mig alle de trek som kom med faget. Han korte på en herre cykel som var alt for hoj til ham, naar han skulde op at kore på den var han nod til at lægge den så han kunne svinge benet over den. Denne nielsen var forovrigt fra fyn. Om formmiddagen gik han altid hen på syveren som lå på hjornet af norges-gade og amagerbrogade, for at få sin morgenbejer og tit skete det at det blev til flere. Han sagde altid, Tom !! Hvis master kommer så sig at jeg er i fag-foreningen. Han var en sjov fætter, hvis han havde fået for mange genstande gik hans underlæbe altid frem og tilbage. Vi havde fået et job hvor vi skulde lægge nye tag på cykelskurene som var inde i gården i bygningen på hallandsgade. Vi havde fået ejdommens bryggers til at klæde om i. Inde i bryggeset var der en stor vasketonde som vi brugte til bor når der skulde skæres stykker ud til cykelskurene. Alle cykelskurene var næsten færdige og så skulde der tagpap på.tagdækkerene kom på en lordag, fem mand hoj og alle var samlet inde i bryggereset. Vi havde fået til opgave at lægge nyt kokkenbor i en af stuelejlighederne. Jeg husker at damen havde sat to bejere ud til nielsen og mig. Der var ikke skåret hul til vasken enu så vi, tag-daekkerne, nielsen og jeg brugte kokkensbordspladen som bor. Jeg blev forst sendt efter en hel kasse ol, dengang var der jo 50 bejre i en kasse, og en stor flaske snaps. Nede af gaden var der en lille krammer som havde spegesild i store tonner, der var alverdens slags. Det var nogle store sild man fik og de blev lagt i noget olie-papir så saften fra sildene ikke lob ud. De sild jeg fik besked til at kobe var krydder-sild, nogle ortenlige basser. Da jeg kom tilbage til bryggereset blev sildene lagt på den spånseksplade som skulde bruges til kokkenbor i stuelejligheden. Der blev sunget og der blev skålet og den ene snaps efter den anden blev skyldet ned. Jeg blev sendt hjem. Da jeg kom om mandag morgen var der flasker over det hele. Det værste ved det hele var at der var en stor sild som stadig sad på pladen. Den var næsten sivet helt ind i pladen. Nielsen kom sent og han saa ikke for godt ud. Man havde festet hele wekenden. Nogle af ejdommens beboer var kommet. Det var mest de damer hvis maend var ude at sejle. Mester kom om pladen til kokkenboret blev lagt paa plads i kokkenet. Så gik der et par dage og damen som skulde have instaleret sit nye kokken, kom hun så ikke så glad ud da hendes hele lejlighed lugtede frygtligt af sild. Ja det var historien om de gode sild.

No comments:

Post a Comment